fbpx

Tips för att träna utomhus i Örebro

Natur och äventyr
Publicerad 2020-12-09 / Uppdaterad 2021-02-24
I dagsläget gäller avrådan från att gå till gym och gruppträningar och det är lätt att känna sig vilse i träningen. Hur ska vi göra för att flytta ut träningen och fortsätta må bra?
Taggar:
#natur #sport

Erika Lauri jobbar med personlig träning och friskvård inom det egna företaget Reach your goal. Här tipsar hon om att träna ute i Örebro och ger även några förslag på övningar att göra i utegymmen.

Vilka är dina bästa tips för att komma igång med träningen utomhus? 

"Den stora utmaningen så här års är ofta att bara ta sig ut, det är mörkt och i perioder också blött utomhus. Ett tips är att boka in en dag och tid som du tar sig ut. Kanske finns någon familjemedlem som också vill träna? Ett annat tips är att du bestämmer en tid med en kompis och så tränar ni på varsitt håll och hörs efteråt. 

Tips två är att ha en plan med sin träning. Det är lätt hänt att komma till utegymmet utan någon riktig plan. Kolla upp tips på övningar innan, välj ut några stycken och testar dem. Det kan även vara smart att ha några kroppsviktsövningar med i planeringen, om du behöver vänta på ett redskap i utegymmet eller liknande. Genom att vara förberedd blir det lättare att hålla tempo i träningen så du inte blir kall!"

Erika Lauri. Foto: Privat

Vilken typ av träning passar bäst att göra utomhus?

"Utomhusträning går att anpassa väldigt mycket utifrån dina egna förutsättningar. Löpning och långa intervaller i medelhögt tempo brukar fungera bra, framförallt om du har skor med bra grepp. Styrketräning fungerar i alla väder och i Örebro finns ju fördelen med flera utegym. Glöm inte heller alla redskap som naturen bjuder på!"

Vilka redskap kan användas för enklare träning utomhus?

"Naturen och våra promenadvägar erbjuder ofta naturliga träningsredskap. Trappor, stenar och bänkar är utmärkta träningsredskap för att göra övningar, likaså räcken för roddövningar eller armhävningar. Ett miniband kan man göra fantastiskt mycket med! Det väger knappt något, får plats i fickan och du kan lätt ta med det på springturen."

Vilka övningar rekommenderar du att göra i utegymmen? 

"Basövningar är oftast bra att inkludera i sin träning oavsett om du är träningsvan eller nybörjare. Marklyft, knäböj och pressar är tips på sådana övningar. Om du är träningsvan kan du lägga till hopp i exempelvis knäböjen för mer belastning.

En annan väldigt bra övning är att bara hänga i ett räcke. Det tränar greppstyrka, det kan vara skönt att få sträcka ut ryggen om man sitter mycket vid datorn. Att försöka dra sig upp eller hänga aktivt (dra ner skulderbladen) tränar även bålen, axlar och rygg."  

Något särskilt att tänka på vid vinterträning?

  • Klä dig lager på lager. Det brukar vara lagom om du fryser lite när du går ut eftersom du snabbt får upp värmen i träningen.
  • Håll fotleder, huvud, hals och lår extra varma för där fryser vi lätt ändå.
  • Det allra viktigaste tipset är reflexer. Man kan aldrig har för många!
Erika Lauri sitter på en bänk och har en jacka med texten Personlig tränare på ryggen.
Erika Lauri. Foto: Privat