Örebro City Sport Festival beskrivning av pass

Här kan du se hela schemat för festivalen och läsa beskrivningar av alla träningspass som erbjuds!


DANCE BOOST
En energi-lyftande dansklass som blandar showjazz med lättillgänglig aerobic dance. Allt lärs ut pedagogiskt så alla som vill kan vara med. Skön musik, rörelseglädje och endorfiner- en boost som sitter i hela dagen!

SOMA MOVE
En holistisk träningsform som både är atletisk och mjuk och där du får kombinera rytm, andning, närvaro, intensitet, glöd, djuriska toner, gymnastiska övningar och barfotaträning. Är du nyfiken på att lära känna dig själv och din kropp mer samt vill förbättra din kondition, styrka, explosivitet, stabilitet, rörlighet och koordination så bör du absolut testa SOMA MOVE.

BODYCOMBAT
BODYCOMBAT® är kampsportinspirerad konditionsträning med tekniker från karate, taekwondo, capoeira, boxning och muay thai. En fartfylld klass med massor av kraft och energi där du använder slag, sparkar och kickar för att träna din kondition, koordination och styrka. Musiken är stark, drivande och intensiv och får dig att kicka högre och slå hårdare. Klassen passar såväl nybörjare som vana deltagare!

Pole Fitness, Pole Dance
Polefitness är en sport som man utför med hjälp av en stolpe. Det är en mångsidig träningsform som går att uttrycka på många olika sätt. Man arbetar med hela kroppen och många små muskler. Man brukar få träningsvärk på ställen man inte visste att man hade muskler. Det går att utöva sporten som ren styrketräning, dans, akrobatik ja ALLT!

Twerk
Twerk är en fantastiskt rolig dansform som kräver mycket teknik. Den innehåller mycket isolering utav lår och rumpmuskler. Att på ett kontrollerat sätt lära sig kort och gott, att skaka rumpa!  Twerk är inte bara den roligaste träningsformen, den är också otroligt bra. Du blir garanterat svettig. Du tränar dina ben, din rumpa, mage, ländrygg och käken av allt skratt!

 

Best of - All for Body & Core

''Start me up''
För dig som vill men inte vågat tidigare. Hyfsat tufft pass för nybörjare

BODYATTACK™
Intervallspass som främst tränar konditionen. Förkoreograferad träning som ger en garanti för att du hänger med och får en effektiv träning. BODYATTACK™ innehåller atletiska enkla övningar som knälyft, svikthopp, knäböj och armhävningar. Du kan förvänta dig high impact (hopp), en hög puls och snabba explosiva rörelser.

GRIT™ CARDIO
Designat för att på ett effektivt sätt utmana dig fysiskt genom högintensiv intervallträning i mindre grupper på 30 minuter. På detta pass är fokus att maximera din förbränning.

Tabata
En form av högintensiv intervallträning, HIIT där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar med korta vilor. Underbart, kort och gott!

QueenAx
Kommer du på QueenAx går du därifrån med en total känsla av att ha tränat hela kroppen! En klass som varvar styrkeövningar med högintensiva intervaller. Vi använder olika redskap eller funktionella övningar med enbart kroppen som vikt. Klassen utförs på en liten yta, "bur" så teamkänslan blir total!

BODYCOMBAT™
En klass med massor av kraft och energi! Med tekniker från karate, taekwondo, capoeira, boxning och muay thai utmanar du dig själv genom kraftfulla rörelser där du övar på att slå, sparka och kämpa dig till en överlägsen kondition genom att bara använda din kroppsvikt.

Cirkelpass med fokus kroppsviktsträning
Här jobbar vi igenom kroppen utan vikter! Fördelar med kroppsviktsträning är att du får ökad kroppskontroll och styrka i hela kroppen.

Rörelseträning och stabilitet
Här jobbar vi med träningspinnar och balansbollar i olika stationer.

Cirkelpass med fokus bål/coreträning
Här jobbar vi med inre mag- och ryggmusklerna. Bålmusklerna är kroppens kärna, håller ihop, skyddar och stötar

Yoga Stark, med namnet och det jag delar med mig av vill jag förmedla att vår styrka är mer än summan av våra muskler och att yoga är ett fantastiskt verktyg för att hitta balansen som gör oss starkare på flera plan, inte bara det rent fysiska. Jag arbetar mycket med att anpassa yoga efter behov , och för specifika idrotter och arbetar bl.a. med specialanpassad yoga för Örebro Hockey.

Cirkelstyrka
Vi kommer under detta event hålla gruppträningsklasser med funktionell träning med roliga redskap som t.ex. battlerope, aquabag, ViPR, kettlebells, slamballs och däck. Alla kan vara med på dessa roliga och svettiga pass.

 

BODYBALANCE® är en blandning av yoga, tai chi och pilates.  Kontrollerad andning, koncentration och en noggrant strukturerad serie med rörelser och poser till härlig musik ger dig flexibilitet, balans och styrka och gör att du känner dig centrerad och harmonisk.

CXWORX® är ett effektivt pass på 30 minuter med fokus på bålmuskulaturen. Ett skadeförebyggande pass där du tränar funktionell styrka som stärker hela din kropp. Det största arbetsverktyget i CXWORX® är kroppen men vi kommer även använda oss av gummiband.

GRIT® Cardio får dig att ge allt och lite till. Maximera din uthållighet genom kroppsviktövningar som utmanar din kondition. Du kommer bli förvånad över hur mycket du kan tänja dina gränser med en peppande och motiverande coach vid din sida genom passet.

Mama Move är för dig som har fött barn och vill komma igång med din träning, det är också helt säkra övningar och passar dig som är gravid. Passet kräver inga förkunskaper och ditt barn kan vara allt från nyfödd till några år gammal, så länge barnet kan hålla sig stilla under passet. Träningen fokuserar på att återfå kontakten i magmuskulaturen, läka magmuskeldelningen efter graviditet och återfå stabilitet i kroppen.

Familjeträning är en säker, rolig och funktionell träning för hela familjen. Vi använder kroppen och naturen som redskap och vi utmanar vi kondition, styrka och balans, anpassat för alla åldrar.

3D-träning är en träningsform som inriktar sig på kroppens alla olika rörelsemönster, för att stärka kroppen och bli mer effektiv i vardagen. Oavsett om ditt mål är att förbättra din styrka, kondition eller rörlighet är dett passet för dig

Öva på din löparteknik tillsammans med Team Nordic Trail.

Parkour
Parkour är att ta sig från punkt A till punkt B på snabbast, smidigast och effektivast sätt möjligt. I parkour ses varje hinder som en möjlighet att utveckla sin fysiska och psykiska kapacitet genom träning, för att överkomma allt svårare hinder. Parkour utövas såväl inom- som utomhus bara fantasin sätter gränser för vilka hinder och banor som ni kan skapa utifrån era förutsättningar.

Hatha
Yogaformen är fysisk med mjuka rörelser, fokus på andning som ger möjlighet till ro. Den fysiska delen bygger långa muskler och uthållighet, där den mentala delen ger närvaro och uppmärksamhet.

Yin
Yin är den form som är lugnast, passiv och stilla. Yogaformeren stimulerar bindväv, ligament och inre organ. Yogan utförs med mycket enkla ställningar som utförs i liggande eller sittande position. Varje position intas under flera minuter, där vi även praktisera mindfulness. Yin är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet så som löpning och styrketräning.

Ashtanga Vinyasa
Yogaformen är mer dynamisk och kraftfullare än Hatha. Alla positioner är länkade och skapar ett flöde, som repeteras under varje tillfälle som en serie. Ashtanga stärker muskulatur och gör den flexibel. Stort fokus sätts på aktiv andning, som leder utövaren igenom serien.

Yin Yang
Yogaformen hämtar delar från Yin och Ashtanga. Det vill säga att här blandas sittande, liggande passiva positioner som hålls under lång tid tillsammans med positioner med dynamik och stående.

Falun Gong
Falun Dafa (även kallad Falun Gong) är en metod för självkultivering av kropp och själ. Den är en traditionell kinesisk qigongmetod som ökar det mentala och fysiska välbefinnandet. Det finns en serie av fyra stående övningar och en sittande meditationsövning. Man kultiverar sin karaktär genom att följa de universella principerna Sanning, Medkänsla och Tålamod. Denna uråldriga metod lärdes genom historien ut i enskildhet tills den introducerades 1992 till offentligheten av qigongmästaren Li Hongzhi i Kina. Många utövare världen över beskriver att man får bättre hälsa och mer energi. Metoden passar alla åldrar och är avgiftsfri.

Sup
SUP står för Stand Up Paddleboarding. Det innebär att man står upp på en stor surfbräda och paddlar med en enbladig paddel. Det är gammal form av surfing som fick renässans när surfinstruktörer insåg fördelarna med att man, genom att få ett högre blickfång, kunna överblicka en grupp elever och att på långt håll kunna se inkommande vågor.
Idag har SUP seglat upp som den snabbast växande vattensporten i världen. Anledningen till det är att SUP har något för alla. Att SUP-paddla är fenomenal core-träning och man använder hela kroppen på ett annat sätt än när man sitter ner och paddlar. Dessutom ser man bättre, eftersom man kommer högre upp, både över vattnet och ner i vattnet. SUP är utmärkt träning där det instabila underlaget gör att hela kroppen måste vara med och kompensera.

Bungy fitness
Do you like to get a great workout without even realizing it? Of course you do — who wouldn't? The best way to forget you're exercising is by having fun, and bungee training is the new workout that can deliver as much fun as it does exercise. Just like Tabata training, it's guaranteed to burn loads of calories. Bungee training is literally flying into the fitness world. It's already been part of acts like Cirque du Soleil for years, and you can't make up how fit those performers are. Their ubertoned cores are no coincidence either. Bungee workouts are designed to tighten your tummy just as well as plank exercises! Ready to give it a try?

 

Free flowf yogapass fullt med fredagsglädje inför fredagen den 17 augusti klockan 18:00 på Örebro City Sport Festival. Passet passar alla men särskilt dig som vill flöda och väcka känslan av helg i kroppen.

 

Slow flow hålls på lördagen klockan 10.00. Passet passar perfekt för dig som vill ha en skön sovmorgon och sen väcka kroppen lugnt. 

AntiGravity® Fitness är en unik hybrid mellan luftakrobatik och yoga. Det är allsidig träningsform och en av de hetaste trenderna från USA. AntiGravity® är en lågintensiv träningsform där du med hjälp av en Harrison Antigravity® Hammock kombinerar dans, gymnastik, pilates och yoga. Det är en teknik som är skapad av luftakrobaten & yogin Christopher Harrison för att förbättra din hälsa och rörlighet samtidigt som du har roligt i en 3-dimensionell rymd.