Det viktiga värdskapet
En positiv besöksupplevelse ökar chansen att besökaren kommer tillbaka och återkommande besök leder till en starkare relation till platsen som i sin tur har en central betydelse för att positionera staden som en attraktiv plats.
Om värdskap

Att vara värd

Stolta örebroare
För dig som arbetar i besöksnäringen
En liten guide i värdskap
Våra besökare
Olika besökare som kommer till en plats förväntar sig olika saker. En vill ha spännande upplevelser, medan en annan bara vill slappa och ha mysigt och en tredje reser för att äta gott eller shoppa. Det som generellt kan sägas är att gott bemötande är en förutsättning för en god besöksupplevelse.
Om besökare

Vilka är våra besökare
Våra besökares förväntningar
Bra att ha koll på
Det finns flera sätt att hitta bra information om Örebro som besöksmål.
Webbsidor
Visit Örebro Facebook
City Örebro Facebook
Visit Örebro Instagram
City Örebro Instagram
Verktygslåda för marknadsföring
Ladda ner kartor och annat material om Örebro som PDF-filer
Karta över Örebro (A4 format)
Turistfolder Örebro (svenska och engelska)
Två promenadstråk i Örebro (svenska)
Utflykter Örebro län (svenska)
Outdoor Guide (svenska)
Fler kartor
Karta Örebro län
Parkeringskarta Örebro
Kompetens- och utbildningsplattform
ÖRTA – Örebroregionens Turismakademi
Kunskapsbank för svensk besöksnäring
Beskrivning av InfoPoints
Beställ Örebromaterial
Turistbyråshopen
Vilken information vill besökare ha?
5 tips som besökare värdesätter:
Sätt dig in i gästens situation, är de trötta efter en lång resa, eller är de pigga och vill ut på stan?
Anpassa tips och bemötande efter var gästen befinner. ”Är det ditt första besök här?” eller ”Hur länge kommer ni stanna?”
Tydlig och lättillgänglig information.
Informationsflödet för en besökare och gäst kan bli stort. Finns tydlig skyltning? Finns information på fler språk än svenska?
Genuina och personliga tips.
En autentisk upplevelse är högt värderat. Ditt personliga tips blir därför mycket uppskattat. ”Den här vägen brukar jag promenera själv, den är så vacker!”.
Smidig information.
Förse gästen med information i flera kanaler. Exempelvis gästens mobiltelefon. Gästen kan i lugn och ro plocka upp informationen när den behövs.
Förutseende hjälp och stöd.
Underlätta för gästen och förutse problem eller möjligheter redan i förväg. ”Det går faktiskt fortare att parkera bilen och promenera – det är underhållsarbete på den här vägen”.
Några frågor som ofta kan dyka upp:
Var är närmsta restaurang?
Vilka finns i närheten?
Har du några egna favoriter?
Hur långt är det till olika platser/ besöksmål, exempelvis slottet?
Bra att ha koll på avstånd från sin plats.
Är det promenadavstånd?
Var är närmsta uttagsautomat?
Bankomater & uttagsautomater i Örebro
Kanske passerar man något som är värt att se på vägen som man kan tipsa om?
Var är närmsta toalett?
Avståndskarta
Har du tankar eller idéer kring innehållet på sidan? Hör av dig till oss på info@orebrokompaniet.se.